۱۳۹۴ شهریور ۲۳, دوشنبه

دویچه وله فارسی: شاهرخ زمانی، فعال کارگری در زندان درگذشت




شاهرخ زمانی، فعال جنبش کارگری که به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود، در روز یک‌شنبه به علت سکته مغزی در زندان رجایی‌شهر درگذشت. زمانی در نامه‌ای خطاب به نهادهای حقوق‌بشری اعلام کرده بود که مورد شکنجه قرار گرفته است.
سایت‌های حقوق‌بشری خبر درگذشت شاهرخ زمانی را تایید کرده و زمان دقیق مرگ وی را میان صبح تا پیش از ظهر یک‌شنبه (۲۲ شهریور/۱۳ سپتامبر) اعلام کرده‌اند.
سایت کلمه نیز با اشاره به علت مرگ شاهرخ زمانی، بخشی از نامه ‌وی خطاب به سندیکاها و نهاد‌های حقوق‌بشری را که در سال گذشته نگاشته است، منتشر کرده است. زمانی در این نامه عنوان کرده که در زندان "مورد شکنجه روحی و جسمی" قرار گرفته است. وی در این نامه صریحاً مسئولان زندان را متهم به "برخوردهای غیرقانونی" با خود کرده بود.
شاهرخ زمانی هنگام فوت چهار سال از حبس بدون مرخصی خود را پشت سر گذاشته بود. وی به دلیل ممانعت مسئولان زندان در شهریور ۱۳۹۳ نتوانست در مراسم ازدواج دخترش شرکت کند. مسئولان زندان حتی با اجازه‌ مرخصی موقت، برای حضور او در خاکسپاری مادرش نیز مخالفت کرده بودند.
بر اساس گزارش سایت هرانا شاهرخ زمانی، فعال کارگری در ۱۴ خرداد ماه ۱۳۹۰ در تبریز بازداشت شد و حدود ۲۶ روز نخست را در انفرادی به سر برد.
دادگاه انقلاب تبریز شاهرخ زمانی را به "اتهام تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی" به ۱۱ سال حبس محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر