۱۳۹۴ مرداد ۲۶, دوشنبه

حملۀ وحشیانۀ گارد ساحلی یونان به یک قایق پناهجویان در دریای مدیترانه


م. ائینالی



امروز بعد از ظهر خبر رسید که ارتش و گارد ساحلی یونان به یک قایق لاستیکی حامل 58 پناهنده (عمدتاٌ افغانی و سوریه ای)، که قصد ورود به آبهای اتحایۀ اروپا را داشت، حمله و با سوراخ کردن آن دهها زن، مرد و کودک را به آب ریختند. بعد از  این عمل جنایتکارانه کشتی ارتش یونان بجای نجات جان پناهجویان آنها را به مرگ تدریجی در وسط دریا رها کرده و از محل حادثه بسرعت گریخت. این عمل شنیع و غیر انسانی در نزدیکی ناحیۀ "قرابورون" ازمیر در داخل آبهای ترکیه روی داد. جریان حمله به این قایق و غرق عمدی آن توسط ارتش یونان از سوی سرنشینان یک قایق ماهیگیری ترکیه ثانیه به ثانیه فیلمبرداری شد. همین قایق ماهیگیری موفق شد جان ده ها پناهجوی در حال غرق شدن را نجات دهد. (1)
لازم به یادآوری است که در سالهای اخیر حمله های گروههای نژاد پرست به پناهجویان (عمدتاً مسلمان)همزمان با افزایش تعداد آنها در یونان سیر صعودی چشمگیری داشته است. لیکن نقطۀ مهم تر در این رابطه ارتباط دستگاه دولتی و امنیتی یونان با این حملات سازمان یافته بوده است. نمونۀ غرق کردن عمدی قایق پناهجویان توسط گارد ساحلی یونان مدرک زنده ای بر تأئید این رابطه می باشد. بر کسی پوشیده نیست که ارتش و گارد ساحلی بدون کسب دستور هرگز جرأت غرق کردن عمدی یک قایق پناهنده آنهم در آبهای یک کشور دیگر را نمی کند. ابعاد همین سیاست غیر انسانی را باید همچنین در ضرب و شتم سیستماتیک پناهجویان در بازداشتگاهای پلیس یونان نیز رد یابی کرد که اخبار آن بکرّات در مطبوعات و رسانه های بین المللی انعکاس یافته است.



هم اکنون در جزیرۀ توریستی "کوس" یونان بیش از دو هزار پناهجوی بی دفاع و محتاج حمایت توسط دولت یونان جمع آوری و در یک ورزشگاه عمومی ، که به هیچ عنوان نه گنجایش و نه امکانات اولیه برای زندگی را دارا می باشد، حبس شده اند. اخبار گزارش شده (توسط رویتر) حاکی است که بسیاری از این پناهجویان شدیداً مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در موارد گسترده ای نیز با پاشیدن پودر آتش نشانی بروی پناهجویان بسیاری از آنها را دچار حالت خفگی موقت کرده اند.

 طبق اظهارات یک دکتر داوطلب سوئدی در جزیرۀ "کوس": " پناهنده گان در هوای گرم و طاقت فرسا در مقابل نور آفتاب تابستان، بدون آب نوشیدنی و یا توالت در این محوطه ورزشی محبوس شده و حال بسیاری از آنها وخیم است." (2) در همین رابطه  و در همان جزیره اخیراً پلیس یونان یک پاکستانی پناهنده را نیز بشدت مضروب کرد که جریان آن بر خلاف معمول حتی در رسانه های دولتی یونانی نیز انعکاس یافت.
جریان حملۀ یونان به  قایق پناهجویان و غرق کردن عمدی آن از سوی ارتش آن کشور این شبهه و سئوال را بوجود آورده است که آیا غرق شدن چندین قایق پناهجو طی ماههای اخیر در دریای مدیترانه (که منجر به کشته شدن صدها نفر شد) واقعاً و آنگونه که رسانه های کنترل شدۀ غرب ادعا داشتند به بدی آب هوا و یا به وضعیت امنیتی قایقها مربوط بوده است؟ و یا بر عکس غرق شدن آنها در نتیجۀ عملیات سازمان یافتۀ سرویسهای امنیتی برخی کشورهای کنارۀ دریای مدیترانه (اتحادیۀ اروپا) و از آنجمله یونان ، ایتالیا و ... می باشد؟ آیا با حمله و غرق کردن عمدی قایقهای پناهجویان در وسط دریا کسانی قصد ترساندن و جلو گیری از روی آوری هزاران و شاید میلیونها انسان آواره به اروپا در آینده را دارند؟



م. ائینالی   2015-08-13/



زیرنویسها:

(1)  نگاه کنید به این ویدیو:   https://www.youtube.com/watch?v=9cB2SkJlvBY
(2) http://www.dn.se/nyheter/varlden/fler-poliser-till-kos-efter-valdsamma-upploppet/
(3) http://www.dn.se/nyheter/varlden/kravallpoliser-skickas-till-kos/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر