۱۳۹۳ آذر ۵, چهارشنبه

۱۵۰ کارگر «فولاد درود» ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

 ۱۵۰ کارگر کارخانه فولاد و چدن درود ۳ ماه است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.
به گزارش ایلنا؛ ۱۵۰ کارگر قراردادی و رسمی این شرکت به دلیل آنچه رکود ناشی از فروش قطعات فولاد و چدن عنوان مس‌شود نزدیک به ۳ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند و در طول این مدت برخی از کارگران به دلیل اعتراضاتی که نسبت به دریافت معوقات داشتند بی‌کار شده‌اند.

همچنین در رابطه با ملزومات حفاظت ایمنی در کارخانه فولاد و چدن دورود گزارش شده است که علی رغم تمام شرایط ویژه‌ای که در این شرکت به لحاظ سختی کار وجود دارد، کارگران از حداقل حفاظت ایمنی برخوردار نیستند.
یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: برخی از موادی که درکارخانه جات فولاد برای قالب سازی استفاده می‌کنند، سرطان زاست و کارگران باید برای دفع مضرات ناشی از استنشاق این مواد، به صورت روزانه شیر مصرف کنند ولی متاسفانه چند وقتی است که شیر مصرفی روزانه کارگران قطع شده است، وقتی دلیل قطع شیر را از کارفرما جویا شدیم گفتند به علت بدهی‌هایی که داریم قادر به تامین شیر نیستیم.
به گفته این کارگر استنشاق این مواد منجر به بروز سرطان‌های ریه وحنجره منجر می‌شود.
گفتنی است، کارخانه فولاد و چدن درود زیرمجموعهٔ هلدینگ فارس خوزستان است که پیش از این یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه‌اش (فارسیت) با مشکلاتی از این دست مواجه بوده است. عمده‌ترین خریدار محصولات شرکت فولاد وچدن دورود، شرکت‌های سیمانی هستند، که قطعات سنگ شکن و سیمانی مورد استفادهٔ خود را از این شرکت تامین می‌کنند، اما به دلیل تحریم‌ها و رکود ناشی از خرید و فروش مصالح سیمانی و ساختمانی در جند ماههٔ اخیر با مشکل مواجه شده‌اند. شرکت فارس خوزستان با ۲۰ زیرمجموعه هلدینگ درصنعت سیمان کشور فعال است اما به گفتهٔ منابع کارگری در شرکت فولاد و چدن دورود، شرکت‌های سیمانی که خریدار اصلی محصولات این شرکت هستند بیشتر خریدهای خود را از کارخانه‌های دیگر شهر‌ها تامین می‌کنند با این توجیه که کیفیت محصولات آن‌ها بهتر است. این منابع کارگری می‌گویند مدیران بازرگانی شرکت‌های سیمانی برای اینکه پورسانت دریافت کنند سراغ شرکت‌های خارج از هلدینگ می‌روند تا منافع بیشتری برایشان داشته باشد. منابع خبری همچنین از بدهی برخی از شرکت‌های هلدینگ فارس خوزستان به تامین اجتماعی، دارایی و ادارات آب و برق و گاز خبر داده‌اند و معتقدند بخشی از مشکلات این شرکت‌ها ناشی از بدهی بالایی است که به برخی سازمان‌ها دارند.
یک منبع کارگری در این باره به ایلنا گفت: بدهی شرکت فولاد و چدن درود به تامین اجتماعی بالاست، اما اگر آیین نامه جدید مشاغل سخت و زیان آور در خصوص بازنشستگی اجرایی شود یک تعداد از کارگران هم بازنشسته می‌شوند ولی متاسفانه هنوز این آیین نامه اجرایی نشده است.
در همین رابطه یک عضو هیئت مدیره هلدینگ فارس از پیگیری‌های انجام شده در زمینهٔ اجرایی شدن این آیین نامه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از شرکت‌های هلدینگ تحت پوشش بیمه‌های سخت و زیان آور است ما به شدت پیگیر این آیین نامه هستیم. اما گویا هنوز منابع مالی اجرای این آیین نامه تامین نشده است و در شرف تامین است.
«مرتضی لطفی» به محسنات اجرای این طرح برای دولت اشاره کرد و گفت: اجرای این آیین نامه به نفع دولت است به خصوص در ارتباط با کاهش نرخ بیکاری، زیرا نیرویی که ۲۰ سال آن هم در شرایط سخت کار کرده، طبیعتا اگر جای خود را به یک نیروی جوان‌تر بدهد هم نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند و هم بهره وری بالا‌تر می‌رود.
همچنین منابع کارگری در دورود از اعتراضات کارگران شرکت فولاد و چدن برای دریافت حقوق معوقه‌شان خبر می‌دهند. یک منبع کارگری در این باره به ایلنا گفت: کارگران چندین بار به اداره کار مراجعه کرده‌اند اما ترتیب اثری داده نشده است. در طول این مدت اعتراضاتی از سوی برخی از کارگران صورت گرفته که با واکنش شدید مدیران شرکت مواجه شدند و از کار اخراج شده‌اند. وی گفت: بیشتر کارگران جرات اعتراض کردن ندارند، آن تعدادی هم که اعتراض کرده‌اند با واکنش بد کارفرما مواجه شدند و کارشان را از دست داده‌اند. در صورتیکه فرد بخواهد مجددا به کار برگردد باید تعهد محضری دهد تا کارفرما با بازگشت به کار او موافقت کند. وی گفت: در ۴- ۵ ماه اخیر در پی اعتراضاتی که برخی از کارگران داشته‌اند چندین نفر اخراج شده‌اند.
افت صادرات سیمان همزمان با بحران منطقه
کم نیستند تعداد کارخانه‌های سیمانی که این روز‌ها با مشکل فروش محصولات خود مواجه‌اند. برخی دلیل اصلی این امر را در رکود داخلی صنعت سیمان کشور به دلیل پایین آمدن فروش مصالح ساختمانی می‌دانند و برخی دیگر با اشاره به صادرات بخشی از سیمان کشور به کشورهایی مانند عراق معتقدند همزمان با حضور گروه تروریستی داعش در منطقه و تبعات بحران اقتصادی ناشی از آن عملا بخشی از صادرات سیمانی متوقف شده است. البته باید گفت، گرچه میزان صادرات سیمان به کشورهایی مانند عراق ۱۰ تن از ۱۰۰ تن تولید داخلی سیمان شرکت‌های سیمانی را دربر می‌گرفت اما منابع کارگری توقف همین درصد کم را در شرایطی که با رکود بازار داخلی مواجه هستیم حائز اهمیت می‌دانند.
«مرتضی لطفی» مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذار سیمان تامین وابسته به هلدینگ فارس خوزستان، ضمن تایید خبر رکود صادرات سیمان به کشورهایی چون عراق و اثرات ناشی از آن عمده‌ترین دلیل رکود بازار سیمان را کم بودن تقاضا در بازار داخلی عنوان کرد و گفت: اگرچه این امر بی‌تاثیر نبوده با تلاش‌هایی که در حوزهٔ توسعهٔ تجارت صورت گرفته بازارهای جدیدی مثل مصر، کویت و قطر و کشورهای cis مشمول صادرات سیمان شده‌اند.
وی از رشد فروش سیمان در شش ماههٔ اول سال و در بخش صادرات خبر داد و گفت: خوشبختانه در شش ماههٔ اول سال رشد چشمگیری داشتیم و پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۲۰ میلیون تن صادرات دست پیدا کنیم، البته اگر قضیهٔ داعش در عراق پیش نمی‌آمد ما قطعا شرایط بهتری در حوزهٔ صادرات داشتیم».
علی رغم باز شدن کانال‌های جدید صادراتی در حوزهٔ CIS به نظر می‌رسد مشکل اصلی در رکود بازار داخلی فروش سیمان است. مرتضی لطفی در این باره به ایلنا گفت: «باید توجه داشته باشید سیمان جزء کالاهایی است که بیشتر مصرف داخلی دارد، شعاع جا به جایی این کالا بیش از سیصد کیلومتر نیست بنابراین بیشترین مصرفش، در تولیدات داخلی است. در همه جای دنیا هم علی رغم اینکه سال گذشته ۴ میلیارد و هشتاد میلیون تن تولید شده فقط ۱۵۰ میلیون آن صادر شده است و این نشان دهنده این است که سیمان کالایی با مصرف داخلی است. متاسفانه به دلیل سیاست گذاری‌هایی که در حوزهٔ ساخت و ساز وجود داشته ما نتوانسته‌ایم اهمیت خرید و فروش سیمان را برای مدیران صنایع جا بیاندازیم. به همین دلیل متاسفانه در سال جاری ۷ درصد نسبت به سال گذشته افت فروش داشتیم و دلیل آن رکود حاکم برفروش سیمان و عدم ساخت و ساز بوده، که با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما پیش بینی این است که با رکود بیشتری هم مواجه خواهیم شد. اما اخیرا تفاهم نامه‌ای را با وزارت راه برای تامین سیمان جاده‌ای امضا کرده‌ایم که این ضرر را به نوعی جبران کنیم.»
وی در خصوص معوقات حقوقی کارگران برخی شرکت‌های وابسته به هلدینگ فارس خوزستان به ایلنا گفت: «خوشبختانه مجموعهٔ صنایع سیمان کشور در بخش منابع انسانی با مشکل مواجه نبوده است اما در بخش تامین نقدینگی و بازپرداخت تسهیلات دریافتی خصوصا در حوزهٔ ارزی با افت شدت مواجه شده‌اند و عموما نتوانسته‌اند به تعهدات بانکی خود عمل کنند و این یکی از چالش‌های جدی واحد‌های تازه تاسیس است.»
قرار بود اوضاع بهتر شود
یک کارگر کارخانه فولاد و چدن درود در خصوص قول‌هایی که از سوی مدیران شرکت مبنی بر بهبود شرایط و پرداخت معوقات به کارگران داده می‌شود گفت: به تازگی دوباره گفته‌اند که تا ۲و۳ ماه دیگر اوضاع بهتر می‌شود اما چند ماه است که قرار است اوضاع بهتر شود و نشده، بنابراین دیگر واقعا امیدی به این قول‌ها نداریم.
این منبع کارگری از جذب نیروی مازاد علی رغم وضعیت مالی نامناسب شرکت خبر داد و گفت: در چند ماههٔ اخیر تعدادی پرسنل جدید جذب کرده‌اند که همگی هم در پست‌های مدیریتی استخدام شده‌اند و به صورت رسمی مشغول به کارند.
وی گفت: در حالیکه هنوز شرکت نتوانسته به تعهداتش در قبال کارگران پاسخ دهد و مشکل فروش هم کماکان بد‌تر می‌شود، مشخص نیست چرا کارگر جدید جذب می‌کند. اما مرتضی لطفی در این رابطه به ایلنا گفت: این شرکتی که شما از آن نام بردید (فولاد و جدن درود) وضعیت بسیار مطلوب تری در خصوص تجهیز منابع نسبت به شرکت‌هایی مانند فارسیت دورود که دیگر شرکت هلدینگ ما هستند، دارند اما به دلیل زیان سال‌های گذشته و بدهی به دستگاه‌های دولتی برای اینکه بتوانند دوباره از این منابع استفاده کنند باید بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.
وی در خصوص بهبود شرایط شرکت گفت: به دلیل عدم تناسب تجهیزات تولیدی با نیروی انسانی، و با توجه به تخصیص تجهیزات و منابع جدید از ابتدای سال برای شرکت فولاد و چدن دورود، این شرکت تعدادی نیروی جدید وارد کرده‌ تا بتوانند در بخش تولید موفق ترعمل کنند و مطمئنا فولاد و چدن دورود در چند ماههٔ آینده به شرایط مطلوبی خواهد رسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر