۱۳۹۳ دی ۱۸, پنجشنبه

تجمع کارگران کارخانه ایران تایر مقابل مجلس

جمعی از کارگران کارخانه «ایران تایر» صبح امروز اعتراض صنفی خود را از جاده مخصوص کرج به بهارستان آوردند تا نمایندگان مجلس را از جزئیات آنچه «قراردادهای کار ناعادلانه» می‌خوانند مطلع کنند. این کارگران همچنین با صدور بیانیه‌ای تلاش اخیر مجلس برای کاهش مواد حمایتی قانون کار تحت لایحه خروج از رکود اقتصادی را محکوم کردند.
به گزارش ایلنا؛ کارگرانی که در تجمع امروز مقابل ساختمان مجلس حضور یافته‌اند پارچه نوشته‌ای دردست دارند که بر آن نوشته شده است «ما کارگران مظلوم و مستضعف برای امر به معروف (اجرای قانون) و نهی از منکر (بی‌عدالتی) آمده‌ایم.»
کارگران ایران‌تایر می‌گویند که چهار نوع قرارداد کار متفاوت در این کارخانه حاکم است و کارگران با وجود انجام کار برابر، بسته به نوع قرارداد کاریشان دستمزدهای متفاوتی دریافت می‌کنند.
به گفته کارگران معترض، در کارخانه ایران تایر ۷۲۰ کارگر تحت قراردادهای کار دائمی، قرارداد موقت مستقیم، پیمانکاری و روزمزد مشغول به کارند. از این میان ۲۵۰ کارگر با قرارداد دائمی و ۱۵۰ کارگر با قرارداد موقت مستقیم استخدام شده‌اند و سایرین با قراردادهای موقت پیمانی و روزمردی کار می‌کنند.
کارگرانی که امروز به مقابل مجلس آمده‌اند معتقدند که استخدام کارگر روزمزدی برای کاری که جنبه استمراری دارد و محدود به فصل خاصی نمی‌شود، بی‌عدالتی است چرا که آنان با وجود انجام کاری برابر با سایر کارگران، از حمایت بیمه محروم‌اند و دستمزدی به مراتب کمتر از سایر کارگران دریافت می‌کنند.
کارگران معترض ایران تایر که برای حضور در تجمع امروز صبح مقابل مجلس به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که خط تولید متوقف نشود، در تشریح دیگر مشکل صنفیشان به خبرنگار ایلنا گفته‌اند که به شیوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه معترض‌اند چرا که کارگران با وجود انجام کاری مشابه، در شرایطی برابر و حتی کار با دستگاه‌های یکسان، از پایه شغلی و حقوق نابرابری برخوردارند.
کارگران همچنین از افزایش ۱/۴ تا ۱/۳ تولید ایران تایر خبر می‌دهند و می‌گویند با وجود تولید بیشتر، به آنان پاداش متناسب با تولید پرداخت نمی‌شود. استناد کارگران برای طرح این مطالبه صنفی ماده ۴۷ قانون کار است که تصریح دارد: به منظور ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و کیفیت بهتر و تقلیل ضایعات و افزایش علاقمندی و بالا بردن سطح درآمد کارگران، طرفین قرارداد دریافت و پرداخت پاداش افزایش تولید را مطابق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌شود منعقد می‌نمایند.
کارگران معترض همچنین می‌گویند که حق تولید و حق مهارت آنان که قاعدتا می‌بایست ابتدای سال جاری ۲۵ درصد افزایش می‌داشت، نه تنها به نسبت پارسال افزایشی نیافته بلکه به دلایلی که برای کارگران مفهوم نیست، پنج درصد کاهش داشته است.
اعتراض به تغییر قانون کار
کارگران ایران تایر که از صبح امروز مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده‌اند همچنین به تلاش برخی نمایندگان برای گنجاندن تغییراتی در قانون کار تحت لایحه خروج از رکود اقتصادی اعتراض دارند. کارگران به ایلنا گفته‌اند که در صورت تصویب تغییرات مد نظر مجلس در قانون کار، امنیت شغلی آنان حتی با وجود قراردادهای کوتاه مدت بیش از امروز به خطر خواهد افتاد.
ایلنا در تاریخ پنجم دی‌ماه گزارش داده بود که مجلس برای بررسی لایحه خروج از رکود اقتصادی کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داده است و قصد دارد تعدادی از مواد قانون کار را تحت عنوان ماده الحاقی ۱۸ این لایحه تغییر دهد.
این ماده الحاقی در صورت تصویب، بندهایی را به مواد ۷، ۱۰ و ۲۱ قانون کار اضافه می‌کند و همچنین دولت را مکلف می‌کند که ماده ۲۷ قانون کار را تغییر دهد. در صورت تصویب این تغییرات به قدرت کارفرمایان برای اخراج کارگران افروده خواهد شد.

۱ نظر: