۱۳۹۱ آذر ۶, دوشنبه

ارمغان سرمایه داری در آستانه سال 2013: کوره های آدم سوزی


اطلاعیه اتحاد بین المللی در رابطه با فاجعه آتش سوزی کارخانه تولید پوشاک در بنگلادش
ارمغان سرمایه داری در آستانه سال 2013: کوره های آدم سوزی

بنا به گزارش های منتشر شده، شنبه شب 24 نوامبر، بر اثر آتش‌سوزی مهیبی در یک کارخانه تولید پوشاک در شهر داکا، پایتخت بنگلادش، حداقل 112 نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شدند. همانند آتش سوزی های دیگر در مراکز کار، از جمله فاجعه آتش سوزی در یک کارخانه پوشاک در شهر کراچی پاکستان در سپتامبر گذشته که منجر به کشته شدن بیش از سیصد کارگر شد، از نظر سرمایه داران و مقامات دولتی این بار نیز  هنوز علت اصلی این آتش سوزی مشخص نیست و مقامات دولتی، دستور تحقیق و پیدا کردن مقصرین این آتش سوزی را داده اند.
به همین سادگی 112 کارگر بنگلادشی در کوره آدم سوزی سودجویی سرمایه می سوزند و جزغاله میشوند و مقامات دولتی نیز قول تحقیق پیرامون علت این حادثه را می دهند. با تکرار پیاپی این فجایع انسانی، گویا در اتش سوختن  دستجمعی کارگران دارد به بخشی از اخبار روزانه و معمولی رسانه ها تبدیل می شود.  پی بردن به دلایل این آتش سوزی ها نیازمند دانش زیادی نیست. یک بازرس کارگری می تواند با بازدید معمولی از این نوع  کارخانه ها، دهها مورد، از جمله به قول مدیر عملیات آتش نشانی، نبودن درب خروجی در یک ساختمان هفت طبقه را به عنوان یکی از  این دلایل، در کنار دهها مورد از عدم رعایت شرایط ایمنی کار، تایید کند. اما پرسش اصلی این است که چرا کسی در قبال این حوادث مسئولیت نمی پذیرد و برای پیشگیری از وقوع چنین فجایع انسانی اقدام نمی کند؟ واقعیت این است که تا زمانی که عدم رعایت عامدانه شرایط ایمنی کار در مراکز تولید که منجر به مجروح شدن و مرگ کارگر می شود، جرم جنایی شناخته نشود، سرمایه داران با حرص سودجویی سیراب ناشدنی، هزینه تامین امینی کار را نمی پردازند. تا هنگامی که شرکت های تجاری بزرگ و فروشگاهای زنجیره ای که بخش  قابل ملاحظه ای  از سود آنان از  راه صرفه جویی در هزینه ایمنی کار و استثمار کار فوق ارزان تامین میشود، مورد اعتراضات همه جانبه و بنیانی قرار نگیرند، و در خلاء تحریم کالاهای آنها، این شرکتها بدون دغدغه به کسب مافوق سود ادامه خواهند داد. بدون مجبور کردن کارفرمایان محلی و مشتری های اصلی این کارخانه ها یعنی فروشگاههای زنجیره ای در قلب کشورهای سرمایه داری به رعایت شرایط ایمنی کار ، تراژدی های انسانی نظیر آتش سوزی در کارخانه پوشاک در حومه داکا، در کارخانه های دیگر نیز تکرار خواهد شد.
اتحاد بین المللی با اندوه فراوان، جان باختن کارگران در این اتش سوزی را به بازماندگان و خانواده های آنان و به طبقه کارگر بنگلادش تسلیت می گوید و همراه با آنان خواهان مجازات عاملین این فاجعه است. اتحاد بین المللی، مبارزه برای تامین شرایط ایمنی کار و  جرم جنایی شناخته شدن تخلف از آن را یک از عرصه های مهم مبارزه جهانی کارگران علیه نظام ضد انسانی سرمایه داری می داند و برای برسمیت شناسی آن در همه کشورها تلاش می کند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
۲۵ نوامبر ۲۰۱۲

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر