۱۳۹۳ آذر ۵, چهارشنبه

کارگران پیمانی پتروشمی فجر دست از کار کشیدند

 جمعی از کارگران پیمانکاری این واحد پتروشیمی در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات صنفی خود از انجام کار خودداری کردند/ در حال حاضر این کارگران علاوه بر دستمزد آبان ماه بابت پاداش افزایش تولیدی که دستور پرداخت آن از سوی وزیر نفت صادر شده است نیز طلبکار هستند.

به گزارش ایلنا؛ ظهر روز یکم آذرماه جمعی از کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر در منطقه ویژه بندر ماهشهر در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات صنفی خود از انجام کار خودداری کردند.
این کارگران که شمارشان به ۳۰۰ نفر می‌رسد از طریق شرکت پیمانکاری «رامپ‌کو» در فازهای یک و دو پتروشیمی فجر در مشاغلی چون جوشکاری، نقاشی، لوله گذاری و رانندگی مشغول کارند، در ماه‌های گذشته نیز در اعتراض به پرداخت نشدن به موقع مطالبات مزدی خود اعتراضات مشابهی را انجام داده بودند.
کارگران به ایلنا گفته‌اند تکرار تاخیر در پرداخت دستمزد ماهانه توسط پیمانکار طی هشت ماه گذشته دلیل اعتراض امروزشان بوده است و آنان علاوه بر دستمزد، بابت پاداش افزایش تولیدی که دستور پرداخت آن از سوی وزیر نفت صادر شده است نیز از پیمانکار طلبکارند.
گزارش‌ها در رابطه با تجمع امروز حاکی از آن است که معترضان تا حوالی ظهر نسبت به پرداخت شدن مطالبات خود امیدوار بودند اما زمانی که متوجه پرداخت نشدن دستمزد شدند فعالیت‌های کاری روزمره را به نشانه اعتراض متوقف کردند.
منابع کارگری ایلنا گفته‌اند، مسئله یکی دو روز تاخیر پرداخت دستمزد نیست، صحبت رویه متفاوتی است که توسط مدیران پیمانکار دنبال می‌شود؛ برج کار در تاریخ ۲۰ هر ماه بسته می‌شود و در شرایطی که سایر پیمانکاران پتروشمی فجر مطالبات کارگران خود را تا حوالی ۲۵‌‌‌ همان برج کاری پرداخت می‌کنند طی ماه‌های اخیر پرداخت همین مطالبات در شرکت رامپ‌کو تا ۱۰ روز کاری برج جدید هم به تاخیر افتاده است.
براساس اطلاعاتی که توسط کارگران به ایلنا گزارش شده است مدیران شرکت پیمانکاری رامپ‌کو در پاسخ به معترضان وعده داده‌اند که مطالبات آن‌ها ظرف چند روزه آینده پرداخت خواهد شد اما کارگران معترض نظر به سابقه تاخیرهای اخیر نسبت به این وعده خوشبین نیستند.
این منابع در عین حال اضافه می‌کنند: هر زمان که کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر در اعتراض به تاخیر افتادن مطالبات صنفی خود وقفه‌ای در تولید به وجود می‌آورند، مدیران این شرکت پیمانکاری در واکنش سعی می‌کنند با استخدام کارگران روزمزد مانع از توقف فعالیت پروژه شوند.
بر اساس این رویه هر زمان که فعالیت کارگران معترض پیمانکاری شرکت رامپ‌کو بصورت دسته‌جمعی متوقف می‌شود؛ پیمانکار افراد جویای کار را در قالب قراردادهای ۲۵ روزه استخدام و پس از اتمام اعتبار قرارداد با آن‌ها تسویه حساب می‌کنند و هرچه مدت و دامنه اعتراض شدید‌تر باشد تعداد کارگرانی که بصورت موقت استخدام می‌شوند نیز بیشتر می‌شود.
به گفته منابع ایلنا از ظهر امروز که اعتراض کارگران پیمانکاری شرکت رامپ‌کو باردیگر آغاز شده است، مسئولان شرکت پیمانکاری حدود ۸۰ کارگر بصورت موقت جایگزین آن‌ها کرده‌اند، همچنین گفته می‌شود که در مشاغل تخصصی مانند جوشکاری استخدام این کارگران جایگزین به شرط سنجش مهارتشان صورت می‌گیرد.

۳ نظر: